Grafische vormgeving

Ik ben werkzaam bij BeeldMerk grafische vormgeving te Terneuzen. Vormgeven is sinds begin 2000 mijn dagelijks werk. (Hierboven een aantal elementen uit gerealiseerde projecten) Eigenlijk ben ik sinds de jaren 80 al actief in deze discipline. In eerste instantie door middel van fotografie en beeldbewerking. In de jaren 90 ontwikkelde ik ook interesse in typografie. Met de komst van programma's als Quark Xpress en Indesign werd mijn interesse in DTP (DeskTop Publishing) gewekt en lag het voor de hand dat ik steeds meer het technische aspect zou verruilen voor het creatieve. Die technische achtergrond werkt tot op de dag van vandaag wel in mijn voordeel.


Vormgeven gaat over emotie


Grafische vormgeving is overal om ons heen. Van de chips verpakking tot de mobiele website tot de gevelreclame op een bedrijfspand. Er zijn altijd vele handelingen aan vooraf gegaan tot het moment dat het werkelijk in productie wordt genomen. Zo sta je er als consument niet meteen bij stil dat alles wat je leest op een bedrijfs website vaak vele malen aan correcties en veranderingen onderhevig is geweest. Of dat de kleur van verpakkingen een andere kleur nuance hebben voor de Franse markt dan de Nederlandse. Of dat een ondernemer slapeloze nachten heeft vanwege het feit dat hij niet kan beslissen wat de beste naam voor zijn bedrijf of product is. Grafisch vormgeven is daarom veel meer dan "een kleurtje en een fontje uitzoeken". Het gaat vaak over het vertalen van emotie en uitstraling naar een beeld op (digitaal) papier.


Op zoek naar "iets"


Zo is het heel goed mogelijk dat je als vormgever soms uren besteedt aan een zoektocht naar die ene foto voor een omslag van een brochure. Als de foto niet de emotie uitstraalt die hoort bij de titel of tekst, dan ontbreekt er "iets". Als vormgever ben je dus altijd op zoek naar dat "iets". Als je het hebt gevonden dan vormt de omslag zichzelf. Als je er niet in slaagt kun je enorm met jezelf worstelen. Meestal is de beste remedie om de opdracht even te laten voor wat hij is en je aandacht op een ander project te richten. De volgende dag heb je wellicht al snel een andere invalshoek gevonden.


Functionaliteit en doelgroep


Naast emotie en uitstraling moet grafische vormgeving uiteraard ook functioneel zijn en aanspreken bij de doelgroep die je wilt bereiken. Een brochure voor gehoorapparaten vergt een andere benadering dan een reclamefolder voor kinderschoenen. Zo is het product gehoorapparaat in eerste instantie bedoelt voor de wat ouderen onder ons. Wat meer ingetogen kleuren en strakke, goed leesbare alinea's tekst, zijn eerder van toepassing dan speelse fontjes en spetterende kleurvlakken. Soms gaat een opdrachtgever uit van wat hij zelf mooi vindt en gaat hij voorbij aan zijn doelgroep. Het is dan aan jou als grafisch vormgever om hem daar op te attenderen. Uiteindelijk is het natuurlijk altijd de opdrachtgever die beslist. (Maar geef jezelf niet te snel gewonnen!)

Links:
Desktop Publishing -